Werkbezoek Kits Primair: “Wat kan loop’n, moe’j niet optil’n”

1 december 2025

  • Terug naar:
  • Home
  • Nieuws
  • Werkbezoek Kits Primair: “Wat kan loop’n, moe’j niet optil’n”

Wat weer een mooi werkbezoek aan Stichting Kits Primair! Woensdagavond 27 november werden we hartelijk ontvangen bij IKC G.A. de Ridder aan de Omloop in Beilen. Na een kennismaking en een introductie over de G.A. de Ridder werden we rondgeleid door het gebouw: van de kinderopvang en de peuteropvang naar de BSO en van de lokalen van de groepen 1 en 2 naar die van de groepen 3, 4 en 5.

tekening praatplaat school G.A. de Ridder

De groepen 6 tot en met 8 zitten tijdelijk aan de Leliestraat. Ook de locatie aan de Omloop is een tijdelijke. Momenteel wordt het oude gebouw van de G.A. de Ridder gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. In dit gebouw komen CKC Beatrix en IKC G.A. de Ridder samen. 

Samenwerking

Herman Gebben, directeur-bestuurder Kits Primair, vertelt dat samenwerking niet zomaar op de agenda van vanavond staat. Er is namelijk veel te vertellen over samenwerken. Bijvoorbeeld in relatie tot de Visie op jeugd en over het zorgmanifest van vorige week. Daarin wordt samengewerkt met de gemeente en met CKC Drenthe. “Dit is een mooie ontwikkeling en het sluit goed aan bij ons doel dat alle kinderen in Midden-Drenthe zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Het is belangrijk dat we goed van elkaar weten wie wat doet, zodat we elkaar kunnen versterken.” Er wordt ook meer samengewerkt met CKC Drenthe. In Hoogersmilde wordt in goede harmonie de mogelijkheid van een samenlevings-IKC onderzocht. Een ander voorbeeld van samenwerking is dat IKC G.A. de Ridder en CKC Beatrix onder een dak komen. “De oude G.A. de Ridder aan ‘t Spiek wordt nu gesloopt. We hopen dat we op 1 augustus 2027 kunnen starten in het nieuwe gebouw.” Ook hier verloopt de samenwerking goed. 

Ouderbetrokkenheid, dynamische schooldag en meer

Albert Elken, directeur G.A. de Ridder, vertelt over de pilot ouderbetrokkenheid op maat. Zo is het tien-minutengesprek in deze pilot afgeschaft en vervangen door een spreekuur. “We willen over het kind praten. Elke maand plannen we daarom een spreekuur, wel met een beperkt aantal plekken. We proberen zo ouderbetrokkenheid op maat te bieden.” De pilot vindt in drie groepen plaats. De andere groepen kennen nog wel gewoon de 10-minutengesprekken rondom de rapporten. Eind dit schooljaar wordt de pilot geëvalueerd.

En dan was er dit jaar nog de verhuizing van ’t Spiek naar de Omloop. “Een gigaklus. We hebben veel weggegooid, maar ook veel meegenomen. Maar wat was het de moeite waard. De opvang is prachtig geworden, dat gaan jullie straks zien.” Albert verwijst in zijn verhaal ook naar de praatplaat die gemaakt is van G.A. de Ridder, de woorden “Wat kan loop’n, moei’j niet optil’n” en de introductie van de dynamische schooldag, waar actief zijn en rustig zijn worden afgewisseld. “De hele dag door, want om het halfuur komen we met de kinderen even in beweging.” Albert haalt de woorden van Loesje aan ter illustratie: “Leren doe je met vallen en opstaan. Waarom moet ik er dan altijd bij zitten?” Ook de dynamische schooldag zit nog in de oriënteringsfase. “Wat en hoe we het uiteindelijk gaan invoeren, is afhankelijk van onze bevindingen.”

Rondleiding

De rondleiding wordt verzorgd door de directeur en personeelsleden van G.A. de Ridder. We starten de rondleiding door het IKC op het kinderdagverblijf. Dit is de opvang voor kinderen van 0-4 jaar. Daarna gaan we naar de peutergroep voor kinderen van 2-4 jaar en de BSO voor kinderen van 4-12 jaar. Dan neemt Ellen het stokje over van Mirthe en Marja en gaan we naar de kleuters, de groepen 1 en 2. In totaal zijn er vier kleutergroepen. “Rommelpiet is geweest, dus het is een beetje een rotzooi in de klas”, vertelt Ellen. Daarna neemt ze ons mee naar de hoeken, waar ook het motolab is gevestigd. Op het motolab is speciaal aandacht voor de motorische ontwikkeling van de kleuters. Vervolgens neemt Gea ons mee naar het lokaal van groep 3. We maken kennis met de populaire Zweedse methode ‘Grej of the day’. Grej is Zweeds voor ding. ‘Grej of the day’ brengt interessante kennis zodanig over dat leerlingen “Wow!” zeggen. “Je geeft de leerlingen een raadsel en de volgende dag vertel je kort over het onderwerp.” 

We gaan terug naar de hal, waar Albert balletjes uitdeelt. De instructie erbij is simpel: we mogen ermee stuiteren. En niemand mag praten. “De essentie is om zo snel mogelijk met elkaar in hetzelfde ritme te stuiteren. Dit lukt alleen door goed naar elkaar te kijken en te luisteren. Door dus met elkaar in verbinding te zijn. Dit is een voorbeeld van een dynamische schooldag. Een ander voorbeeld hiervan zijn statafels in de klas. Door even wat anders te doen, ontstaat er een andere energie”, legt Albert uit.

Na dit korte intermezzo neemt Gea ons mee naar boven, waar de lokalen van de groepen 4 en 5 zijn. Ook hier is weer genoeg te bekijken. Gea vertelt over de vingers van Marzano, een methode om leerprocessen te stimuleren, en over programmeren met Osmo. “Met Osmo leren kinderen vooruitdenken, instructies geven, testen en de instructies weer te verbeteren. Dit is wat echte programmeurs ook doen.”

We sluiten de rondleiding af in de gymzaal, waar informatie over de nieuwbouw is opgehangen. Albert geeft een toelichting op de tekeningen. “Deze week wordt er een klap gegeven op het gebouw. We zijn ook blij dat er een gymzaal dicht bij school is bedacht. Dat scheelt veel lestijd aan heen en weer fietsen.”

Namens Kits Primair waren ook de leden van de Raad van Toezicht aanwezig. Kits Primair, dank voor jullie tijd en dank voor de mooie avond.

Nieuwsgierig geworden? 

Bezoek de website van G.A. de Ridder:

Openbare Basisschool Beilen | G.A. de Ridderschool 

klaslokaal kleuters waar rommelpiet is geweest